طراحی به دانش ایجاد یک طرح یا نمایه از هر تصویر ذهنی یا واقعی گفته می شود. مهمترین کلمه در این تعریف واژه “دانش” است. به این منظور که هنرجو نکات و اصول علمی طراحی را باید فرا گیرد و با آن آموزه ها به ایجاد طرح بپردازد. درهنرهای تجسمی، طراحی یا به صورت یک اثر مستقل و یا بهعنوان پیش طرحی برای اثر اصلی انجام میشود که در این صورت طرح مقدماتی نیز خوانده می شود.
طراحی حس کنجکاوی هنرمندان را ارضا می کند این کنجکاوی خواه علمی باشد خواه بصری.طراحی در اصل روند دیدن است نه به کار گیری اصول. منظور این جمله این نیست که اصولی وجود ندارد. بلکه این است که در روند طراحی کردن هر آن چه مشاهده می شود باید کشیده شود حتی اگر با اصول مطابقت نداشته باشد. بعضی زوایا مخصوصا در حالت های که طرح به پرسپکتیو می رود وجود دارد که هنگام طراحی به لحاظ منطقی جور در نمی آید. اما بهتر است که هشدارهای ذهنی را کنار گذاشته و با اعتماد به نفس هر آنچه در جلوی چشم ما وجود دارد ترسیم شود. اصول در طراحی از قبل وجود ندارد بلکه در حین کار با اتفاقاتی که در مسیر طراحی رخ می دهد به دست می آید.
طراحی به دو حوزهٔ کلی تقسیم میشود:
drawing شامل برداشتهای شخصی یا تجربههای آزاد طراح از موضوعات گوناگون با بیان مستقل و به روشهای متنوع میباشد.
Design شامل مراحل ترکیب عناصر بصری و فضا بر پایهٔ اصول طرح است و جنبهٔ کاربردی دارد، مانند رشتههای طراحی صنعتی، طراحی معماری و طراحی لباس.
گفتگو با خود:
1- گفتگوی غیر سودمند – آن دست درست نیست. – من هیچ وقت پاها را نمی توانم درست طراحی کنم.
2- گفتگوی سودمند- آن شکل چه خصوصیاتی دارد. آن خط کناری چقدر برآمدگی و فرو رفتگی دارد.
گفتگوی سودمند وقتی نتیجه می دهد که بیشتر به مدل نگاه کنید. این گفتگو بین شما و مدل صورت می گیرد. زمزمه کردن کلماتی چون « زاویه دار» «تیز» «بلند» «گرد» «پیچیده» «زبر» می تواند به شما در هنگام طراحی کمک کند و ایجاد آن حرکت را برای شما آسان می سازد.
نگاه کردن به خاطر سپردن و کشیدن:
در این مرحله فکر کردن وجود ندارد. دست باید چیزی باشد که بدون سوال همانند لرزه نگار چیزی را ضبط کند، بدون اینکه معنی آن را بداند. هر قدر آگاهی شخصی نقاش یا طراح کمتر در کار دخالت کند، طراحی او شخصی تر و متفکرانه تر خواهد بود.
طراحی چشم بسته:
می توان عمل نگاه کن، به خاطر بسپار و بکش را فشرده و یکجا انجام داد این عمل را چشم بسته می نامیم. برای انجام چنین کاری دست شما هنگامی که چشمان شما به مدل دوخته است به طراحی ادامه می دهد. در این مرحله بدون نگاه به طراحی چشمان شما فقط مدل را نگاه می کند.
دوباره کشی:
بیشتر ما در مورد اشتباهات خود برخوردی منفی داریم. اما برای طراح وجود چنین حالتی سودمند نیست و او باید به دوباره کشی بپردازند. آزمون و خطا در طراحی امری اساسی است. وقتی که خطی اشتباه می شود می توانید آن را پاک کنید ولی معمولا بهتر است که آن ها را به حال خود باقی گذارید و در کنار آن ها خط درستری را بکشید. این کار دو مزیت دارد.
1)به جای صرف زمان قابل توجهی به پاک کردن به مشاهده مدل بپردازید.
2)طراحی با خط های دوباره زنده تر و پر انرژی تر می شود. در دوباره کشی ها می توانیم روند طراحی در ضمن کار، احساس فرم ها، جستجو برای خطوط محیطیِ صریح تر را مشاهده کنیم.
طرح خطی:
نقشی که فقط با خط رسم شود و سایه روشن یا لکههای رنگی نداشته باشد طرح خطی نامیده میشود. مهمترین موضوع در طرحهای خطی، خطوط پیرامونی اشیا است.
طراحی با خطوط پیوسته:
شبیه طراحی حالت می باشد و لی با خطوط پیوسته انجام می شود. هدف، درستی نیست؛ بلکه فقط ضبط زوایا و منحنی مدل به صورت فی البداهه می باشد.این طراحی محیطی نیست بلکه مداد به داخل و خارج مدل سیر می کند.
انواع مدادها برای اجرای تکنیک های طراحی بسیار مهم هستند.
انواع کاتر برای ترش مدادهای B بسیار مهم هستند.
ماژیک، لاک غلط گیر، مسواک و راپید از جمله وسایلی هستند که می توان برای طراحی استفاده کرد.
طراحی با آب و مرکب از جمله تکنیک هایی است که در طراحی به کار می رود.
پالت برای ساختن درجات خاکستری هنگام استفاده از مرکب در طراحی بسیار مناسب است.
قلموی تخت و گرد هر دو برای طراحی با آب مرکب مناسب است اما طراحان بیشتر از قلموی گرد استفاده می کنند.
از جمله دیگر ابزاری که برای طراحی استفاده می شود زغال طراحی است که تنوع زیادی دارد اما به صورت کلی دو نوع فشرده و معمولی در بازار وجود دارد زغال فشرده پر رنگ تر و با کیفیت تر از زغال معمولی است.زغال فشرده نوعی زغال مرغوب از جنس چوبهای کاج روسی است که نسبت به زغالهای معمولی طول عمر بیشتری دارد و ضخیم تر از زغالهای معمولی است
آموزش طراحی پرندگان
طراحی از سر پرندگان:
به صورت کلی سر پرنده را با فرم دایره نشان می دهند. البته این امر برای تمام پرندگان صدق نمی کند.
بال ها به صورت کلی به شکل مثلث هستند و لایه لایه از سر بالا هر چه به سمت انتهای بال حرکت می کند از اندازه پرها کاسته می شود. پرها به صورت فشرده روی هم قرار می گیرند.
آموزش طراحی میوه سیب
یکی از ساده ترین شیوه ها برای طراحی از میوه، ساده کردن آن ها به اشکال ساده هندسی است. در این روش میوه ها به سه شکل دایره، مثلث و بیضی دسته بندی می شوند.آموزش طراحی از میوه های دایره شکل مانندآموزش طراحی گلابی و آموزش طراحی انارنیز به همین صورت می باشد.
طراحی سیب:
برای طراحی سیب ابتدا یک دایره کشیده می شود سپس با خط منحنی از بالا و پایین کمی به سمت داخل دایره را تغییر شکل می دهیم و در نهایت طراحی سیب کامل می شود.
ابتدا سعی کنید با خطوط رها و دست آزاد چندین دایره را اتود کنید. سپس دایره مورد نظر را متناسب با اندازه میوه مدل ترسیم کنید.
قسمتی از بالا و پایین را به سمت داخل انحنا داده و فرم سیب را طراحی کنید.
در انتها برگ را سیب اضافه کنید. در این مرحله میوه آماده سایه روشن زدن یا رنگ آمیزی است.